يکي ديگر از راهکارهاي رسيدن به حالت توبه و مداومت و استمرار اين
حالت معنوي، اين است که انسان، آيات کريمهاي را که در قرآنکريم راجع به توبه
وجود دارد، مطالعه و براي خود تکرار کرده و در آن تفکّر و تدبّر نمايد. مطالعة اين
آيات، ميزان رحمت و مغفرت پروردگار متعال را براي آدمي آشکار ميسازد و تکرار آن،
او را به توبه و بازگشت به سوي پروردگار متعال تشويق ميکند.
اگر انسان بداند که هنگام توبه، خداوند به او سلام ميکند و از روي
رحمت خويش او را ميآمرزد، بعيد است اقدام به توبه ننمايد:
>وَ إِذا جاءَكَ
الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلي
نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ
مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رحيم<[1]
محبّت خداوند به بندة توّاب، نعمت بزرگ ديگري است که دانستن آن، بندة
گنهکار را به توبه وادار ميکند:
>انِّ اللهَ يُحبُّ
التِّوّابينَ وَ يُحبُّ الْمُتَطَهَّرين<[2]
اين حقيقت در روايات شريف اهل بيت( نيز جايگاه
ويژهاي دارد:
«إِذَا تَابَ الْعَبْدُ
الْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّهُ»[3]
در اين زمينه، آيات و روايات متعدّدي وجود دارد که انسان ميتواند با
مطالعه و درک مفاهيم آنها، به حالت توبه دست يابد و منزل توبه را پشت سر گذارد.
فصل مشترک آيات شريفي که پيرامون اين موضوع نازل شده است و نيز رواياتي که در اين
زمينه وجود دارد، اين است که خداوند متعال، همة گناهان انسان را پس از توبه، ميآمرزد، هرچند گناهان او بزرگ و فراوان باشد.
و از بازگشت بندة گناهکار بسيار خوشحال ميشود. در برخي موارد نيز بيان شده است که
خداوند، درهاي رحمت خويش را به سوي بندة توبهکننده ميگشايد:
«الْمُؤْمِنُ إِذَا تَابَ وَ
نَدِمَ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ أَلْفَ بَابٍ مِنَ
الرَّحْمَةِ»[4]
وقتي مؤمن توبه کند و از کردة خويش
پشيمان شود، خداوند هزار باب رحمت از دنيا و آخرت را به روي او ميگشايد.
مطالعة اينگونه آيات و روايات، که صرفاً به چند نمونه از آن اشاره
گرديد، براي دستيابي به حالت توبه و رسيدن به اين باور که خداوند، آمرزنده و
مهربان است، بسيار مفيد و مؤثّر ميباشد. خداوند متعال در سورة فرقان، اين واقعيّت
مهم و سازنده را قدري روشنتر و با تصريح بيشتري بيان ميدارد؛ ابتدا ميفرمايد:
>وَ الَّذينَ لا
يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ
اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لا يَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً،
يُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فيهِ مُهاناً<
و آنان كه معبود ديگرى با خداوند نمىخوانند،
و نفسى را كه خدا محترم و مصون داشته، جز به حق نمىكشند، و زنا نمىكنند، و كسى
كه چنين كند به كيفرى (سخت) برخورد
نمايد. براى او در روز قيامت عذاب دو چندان مىشود و پيوسته در آن خوار مىماند.
آيات مربوط به توبه، معمولاً به طور کلّي ميفرمايد که خداوند گناهان
انسان را ميبخشد و در برخي موارد نيز به بزرگ بودن يا علني بودن گناهان اشاره ميفرمايد؛
امّا اين آيات، با صراحت کامل و به صورت مصداقي، سه گناه زشت و اساسي يعني: شرک در
پرستش خداوند، قتل نفس محترم و زنا را به عنوان سه ناهنجاري بزرگ اخلاقي معرّفي کرده
و عذاب اين گناهان را مضاعف بر ميشمرد، سپس ميزان رحمت و مغفرت خداوند تبارک و
تعالي را هويدا ميسازد و ميفرمايد:
>إِلاَّ مَنْ تابَ
وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ
حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً<
مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل شايسته نمايند، پس
آنهايند كه خداوند
گناهانشان را تبديل به نيكىها مىكند و همواره خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.
آمرزش گناهان، به خصوص گناهاني که در اين آيات ذکر شده است، خود منّت
بسيار بزرگي است که خداوند سبحان بر سر بندگان خويش ميگذارد. ولي شدّت مهرباني و
لطف آن ذات بيهمتا به اندازهاي است که علاوه بر بخشش گناهان، بديها را به نيکي
تبديل مينمايد؛ يعني پروندة سياه و آلودة اعمال، نابود ميشود و پروندهاي سفيد و
نوراني که ثواب توبه در آن ميدرخشد، براي بنده پديد ميآيد.
آية بعد هم ميفرمايد: هرکس توبه کند و عمل صالح انجام دهد، به نحو شايسته
و رضايت بخشي به سوي حقتعالي باز ميگردد؛ يعني کسيکه از گناه برگردد، بايد به
نحوي نيکو به سوي خداوند بازگردد.
>وَ مَنْ تابَ وَ
عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَي اللَّهِ مَتاباً<
و هر كه توبه كند و عمل شايسته انجام دهد، پس او به نحوى نيكو و رضايتبخش
به سوى خدا باز مىگردد.
اين آيه به ما ميفهماند که تبديل
گناه به ثواب و سيّئات به حسنات، براي کسي که توبه کرده است، نزد خداوند عجيب نيست.
در واقع اين آية شريفه، در مقام رفع استبعاد از تبديل سيّئات به حسنات است و حاوي
اين نکتة مهم است که: امر توبه آن قدر عظيم و اثرش آنچنان زياد است كه سيّئات را به
حسنات مبدّل مىكند و اين امر هيچ استبعادى ندارد، چون توبه عبارت است از رجوع خاص به سوى خداى سبحان و خداى تعالى براي کسي که به سوي او بازگشته
است، هر چه بخواهد مىكند.
مطالعه، تفکّر، تدبّر و تکرار اين آيات و آيات متعدّد ديگري که در اين
زمينه وجود دارد، ارزش و اهميّت توبه را براي انسان نمايان ساخته و او را براي
رسيدن به حالت توبه، که حالت ارزشمندي است، ياري ميرساند.